آموزش نکات مالی و پولی به کودکان ، کار آسانی نیست و به یک روش کاملا متفاوت نسبت به بزرگسالان نیازمند است. این آموزش در بزرگسالان بر اساس نشان دادن نمودارها و ترازهای مالی است، که برای کودکان معنایی ندارد.

مدیریت پول، درسی است که همه‌ی ‌ما بایستی یاد بگیریم تا بتوانیم در امور مالی خود پیشرفت داشته باشیم.  بزرگسالان،  راههای متعددی برای آموزش امور مالی دارند. آنها از طریق تجاربی که به دست می‌‌آورند نیز می‌‌توانند درسهای خوبی یاد بگیرند. تجربه‌ای مثل گیر افتادن در یک بدهی بزرگ که آنها را از آزادی عمل در امور مالی خود باز می‌دارد. تجربه‌ی داشتن بحران‌های مالی متعدد و سایر تجربه‌ها. اما بهتر است با آموزش دادن کودکان، آنها را از قرار دادن در چنین بحران‌هایی دورنگه داشت.

پس آیا بهتر نیست آموزش نکات مالی و پولی به کودکان را از همان سنین پایین آغاز نمود؟

در این مقاله  برخی فعالیت‌های کاربردی به منظور آموزش نکات مالی و پولی به کودکان در رده‌های مختلف  سنی از مهدکودک و ابتدایی  تا پیش دنشگاهی، ذکر شده است تا آنها بتوانند بخش‌های مختلف از مباحث مالی را به خصوص بحث پس انداز کردن را یاد بگیرند.

  • گرفتن تصمیمات درست

ما همیشه پر از تصمیمات مختلف در مورد امور مالی خود هستیم. مثلا تصمیم در مورد اینکه چه چیزی را بخریم یا نخریم. این نکات،  اگر به طور خوب و موثری برای کودکان شرح داده شود طوریکه آنها بتوانند دقیقا متوجه شوند، می‌تواند کمک شایانی برای زندگی آنها تا ابد باشد.  چنانچه این آموزش‌ها، از طریق عکس و فیلم و تصویر باشد و به گونه ای جذاب و شاد اجرا گردد، می‌تواند ذهن کودک را به این نکته جذب کرده و او را آماده یادگیری نماید.

  • آموزش نکات مالی و پولی به کودکان از طریق بازی‌ها

بازیهای مختلفی هست که در عین بازی کردن، آموزش مالی و پولی نیز می‌دهد.  می‌توانید سایتهای مختلفی را چک کنید که دارای بازیهای مالی هستند. نام برخی از این بازیها به لاتین ذکر شده است :

 Financial Football

Peter Pig’s Money Counter

Road Trip to Savings

Money Metropolis

این بازی‌ها بر این اساس طراحی شده‌اند تا به طور پایه ای،  پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهند.

  • پس انداز کردن برای آینده‌ی مطمئن تر

یکی دیگر از مباحث آموزش نکات مالی و پولی به کودکان ، بحث پس انداز برای داشتن یک آینده‌ی امن و مطمئن‌تر است. این آموزش برای کودکان در سنین تحصیلی متوسطه مناسب است، چون آنها در این سن، درک بهتری از آینده دارند. آنها در این سن درحال برنامه‌ریزی برای آینده‌ی خودشان هستند اما در این برنامه‌ریزی، مباحث پولی و مالی را در نظر نمی‌‌گیرند.  جا دارد به آنها یاد داده شود که برای داشتن یک آینده و حرفه موفق‌تر، در نظر گرفتن مسائل مالی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در اختیار قراردادن دروس راهنمای تدریس،  برای معلمان مقطع متوسطه، می‌تواند مفید واقع شود.

  • هنر بودجه بندی

بودجه بندی یک بخشی از برنامه ریزی‌های مالی است.  یادگیری اینکه چگونه درآمد یک فرد می‌تواند به هزینه های مختلف و بازپرداخت بدهی‌ها اختصاص داده شود، مهم است. دانش آموزان می‌توانند در مورد معظل هزینه کردن پول در مناسبت‌های مختلف زندگی،  یاد بگیرند.

یک مدیریت صحیح پول، از یک برنامه هدفمند برای بودجه بندی گام به گام شروع می‌شود. از ذخیره کردن پول تا خرج کردن پول. دانش آموزان بایستی در مورد واقعیت‌های امور مالی،  آموزش ببینند تا خودشان بتوانند به طور مناسبی اقدام کنند.  بدین منظور، درسهایی باید به آنها تدریس شود تا اهداف مالی آنها را بسط دهد.

  • زندگی مستقل

نسل جدید علاقه به زندگی مستقل دارد و این زندگی مستقل نیز نیازمند برنامه مالی مناسب است. اختصاص دادن درآمد آینده برای پس انداز کردن، یکی از بخشهای مهم در برنامه مالی است. اینجاست که آموزش دادن مدیریت پول به جوانان، نقش بسزایی دارد و آنها را در جلو بردن اهداف مالی و غیر مالی‌شان کمک می‌کند.

آموزش نکات مالی و پولی به کودکان در مهد کودک :

آموزش نکات مالی و پولی به کودکان

به غیر از سنین دبستانی تا پیش دانشگاهی، روش‌هایی نیز برای آموزش نکات مالی و پولی به کودکان در مهدکودک نیز وجود دارد. از جمله :

  • ساختن یک بانک تزئینی و جذاب برای بچه ها تا آنها ضمن مشارکت در ساختن بانک تزئینی، در مورد بخشهای مختلف بانک اطلاعات کسب کنند.
  • استفاده از لوبیا و لیوان‌های پلاستیکی به منظور نشان دادن چگونگی پس انداز کردن و هزینه کردن پول. در این روش می‌توان در مورد هدردادن پول برای امور بی اهمیت نیز به کودکان آموزش داد.
  • یاد دادن این نکته به کودکان که می‌توان از زمانهای اضافی، بهره برد و از آن برای ساختن یک مهارت برای کسب درآمد استفاده کرد. مثلا ساختن اسباب بازی‌های خانگی به همراه کودک، هم سرگرم کننده است و هم به آنها در مورد سرمایه‌گذاری بلند مدت آموزش می‌دهد.

به طورکلی، آموزش نکات مالی و پولی به کودکان ،  یک بخش بسیار مهم در فرآیند آموزش کودکان است که بایستی به جدیت در مباحث درسی آنها گنجانده شود. با یک برنامه ریزی مناسب، هم برای معلمان و هم برای والدین،  به جاست که روشهای تدریس صحیح به کودکان را به معلمان و والدین یاد داد تا آنها بتوانند به طرق مختلف و به اقتضاء سن بچه‌ها،  آموزش‌های مناسبی در مورد کسب درآمد ، هزینه کردن درآمد و پس انداز کردن درآمد را به نسل جدید منتقل نمایند.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز

منبع : kidsworldfun