در این قسمت از مجله قرمز، با نرم افزار فوتوشاپ به صورت ابتدایی و مقدماتی آشنا خواهید شد. در مطلب پیش رو، به معرفی نکاتی ساده که در ابتدای یادگیری نرم افزار فوتوشاپ بهتر است آشنا شوید، می‌پردازیم. اگر قصد دارید یادگیری این نرم افزار را شروع کنید، خواندن این مطلب به شما پیشنهاد می‌شود. 

نوار ابزار

قبل از هر کار، نرم افزار فوتوشاپ را نصب کنید. پس از باز کردن نرم افزار، محیط آن را مشاهده می‌کنید که در سمت چپ آن نوار ابزار وجود دارد. تقریباً تمامی ابزارهای اصلی فوتوشاپ در این قسمت قرار دارند. در قسمت پایین و سمت چپ هر کدام از این ابزارها، یک فلش کوچک وجود دارد که اگر روی آن کلیک کنید، می‌توانید زیرمجموعه‌های آن ابزار را مشاهده نمائید.

نوار ابزار در نرم افزار فوتوشاپ

در سمت راست محیط کاری فوتوشاپ ، مجموعه ای پالِت را مشاهده می‌کنید (مثلاً پالت Layer، color، style و غیره). در سمت راست و بالای هر پالِت، کرکره ای باز می‌شود که تمام دستورات مربوط به آن پالت را درون خود دارد. هر پالت، دستورات مخصوص به خود را دارد و همچنین می‌توانید با کشیدن و رها کردن هر پالت، به صورت شناور در صفحه درآورید تا کار ساده‌تر شود.

پالت ها در فوتوشاپ

نکته‌ی ۱: در صورتی که یک پالِت یا یک ابزار، در محیط کاری فوتوشاپ دیده نمی‌شود، می‌توانید با رفتن به تبِ Window، آن ابزار یا پالت مورد نظر را در محیط بیاورید.

نکته‌ی ۲: در تب Window همچنین می‌توانید فضاهای کاری (Workspace) مختلفی را بیاورید. اگر به تب Window بروید و Workspace را انتخاب کنید، اگر حالت Essentials را برگزینید، همین حالت پیش‌فرض نرم افزار است که البته به همراه کلیه‌ی تغییراتی که ما در تنظیمات محیط کاری اعمال کرده‌ایم، آورده می‌شود. اگر بخواهید تنظیماتی را هم که لحاظ کرده‌اید، به حالت اولیه و ابتدایی در فوتوشاپ در بیاید، باید گزینه‌ی Reset Esential را در همین تب Window، بزنید.

حالت بعدی، انتخاب گزینه‌ی New in CS6 (یا CS ای که مربوط به ورژن نرم افزار فوتوشاپ شماست) می‌باشد. این گزینه مربوط به ایجاد یک فضای کاری، با توجه به قابلیت های جدیدِ این ورژن فوتوشاپ است.

حالت دیگر، New workspace است که با انتخاب آن می‌توانید محیط کاریِ دلخواهی را که ساخته‌اید، به عنوان یک فضای کاری جدید ذخیره کنید. در هنگام ذخیره سازی یک محیط کاری جدید، در پنجره‌ی باز شده، نام محیط کاری دلخواه خودتان را وارد کنید.

فضاهای کاری (Workspace) مختلف

اگر می‌خواهید تمامی تغییراتی که قبلاً در تنظیمات نرم افزار انجام داده‌اید، به این محیط منتقل شود (برای مثال، اگر قبلاً برای یک دستور، Shortcut ایجاد کرده‌اید و یا در منوها تغییراتی را انجام داده‌اید)، باید دو قسمت پایین در پنجره‌ی باز شده را علامت بزنید.

تمامی تغییراتی که قبلاً در تنظیمات نرم افزار انجام داده‌اید، به این محیط منتقل می‌شود

عملکرد متفاوت کلید Ctrl+Z در فوتوشاپ

توجه داشته باشید که در نرم افزار فوتوشاپ، زدن کلید کنترل و Z، فقط یک مرحله کار را به عقب برمی‌گرداند و اگر دوباره آن را بزنید، Redo می‌شود و مرحله را دوباره به جلو برمی‌گرداند. برای اینکه چند مرحله به عقب برگردید، باید Ctrl+Alt+Z را به همراه هم بزنید. اگر این کار برایتان سخت است، می‌توانید یک کلید میانبر (Shortcut) برای این کار ایجاد نمائید.

باز کردن عکس در نرم افزار

حال که آشنایی اولیه‌ای با برخی از قسمت های نرم افزار پیدا کردید، وقت این رسیده که یک عکس را به محیط کاری فراخوانی کنید و بتوانید بر روی آن کار انجام دهید. برای این کار، از تب  File، گزینه‌ی Open را بزنید. یا این که می‌توانید کلید Ctrl+O را نیز به همراه هم فشار دهید. راه سوم نیز این است که در صفحه‌‌ی اولیه‌ی نرم افزار، دو بار پشت سر هم کلیک کنید.

در صورتی که چند عکس را باز کنید، هر عکس در تبِ جداگانه‌ای به نمایش در می‌آید. حال اگر بخواهید عکسهایتان در کنار هم نمایش داده شوند، یا در یک صفحه نمایش داده شوند و صورت های مختلف دیگر، می‌توانید در تب Edit، بر روی Preferences و سپس Interface کیک کنید. با این کار، می‌توانید نمای صفحه را کنترل کنید. مثلاً اگر می‌خواهید وقتی که چند عکس را باز می‌کنید، در تب های جداگانه‌ای باز نشود، از این قسمت می‌توانید تغییرات مربوطه را اعمال کنید.

تغییرات ظاهری محیط

نکته: دستوراتی در فوتوشاپ وجود دارد که فقط از طریق کیبورد (صفحه کلید) قابل دسترسی هستند و آیکونی در محیط نرم افزار برای آن ها در نظر گرفته نشده است.

نحوه‌ی بزرگنمایی (Zoom) و کوچک نمایی کردن در فوتوشاپ

راه اول: برای اینکه بر روی قسمتی از تصویر Zoom کنید، می‌توانید از نوار ابزار سمت چپ، آیکونی که شبیه ذره بین است را انتخاب کنید. اگر خواستید از حالت زوم خارج کنید و به اصطلاح، Zoom out کنید، هم می‌توانید در قسمت بالای صفحه، ذره بینی را که علامت منفی دارد انتخاب کنید و هم می‌توانید در همین حالت Zoom in، کلید Alt را همزمان فشار دهید.

راه دوم: علاوه بر این ها، می‌توانید از Ctrl به همراه ”+” برای زوم کردن و از Ctrl و “-“ برای از زوم خارج کردن استفاده نمائید. اما توجه داشته باشید که در این حالت، زوم فقط نسبت به مرکز صفحه انجام می‌شود.

راه سوم: همچنین می‌توانید با زدن کلید Ctrl و Space به طور همزمان، ابزار Zoom in را فعال کنید. سپس با کلیک بر روی صفحه، می‌توانید در هر قسمتی از عکس، زوم کنید. (برای از زوم درآوردن نیز کافیست در هنگام گرفتن کلید کنترل و Space، جهتی که موس را دِرَگ می‌کنید، برعکس کنید) این روش زوم کردن، خصوصاً زمانی که در حالِ کار با براش ها (قلم ها) هستید و نیاز دارید تا بر روی یک شیئ زوم کرده و سپس دوباره از براش مورد نظر استفاده کنید، بسیار کاربردی است و دیگر نیازی نیست که ابزار زوم را انتخاب کنید و بعد دوباره ابزار براش را انتخاب کنید. بلکه کافیست یک بار ابزار براش را انتخاب کنید و با زدن کنترل و Spsce، زوم کنید؛ اکنون وقتی دست خود را از روی کنترل و Space بردارید، دوباره خودِ براش ظاهر می‌شود.

بزرگنمایی (Zoom) و کوچک نمایی کردن در فوتوشاپ

چند نکته‌ی نهایی

۱: با زدن کلید Ctrl به همراه کلید صفر، می‌توانید عکس مورد نظرتان را با ابعاد صفحه تنظیم کنید (Fit on screen).

۲: اگر کلید Tab را بزنید، می‌توانید عکس را در نمای بزرگ‌تر ببینید. با زدن این دکمه، نوار ابزار و پالت ها حذف می‌شوند و فقط عکس به نمایش در می‌آید.

۳: کلیک بر روی دکمه‌ی F12، عکس شما را به آخرین ذخیره بازمی‌گرداند.

۴: اگر کلید Space را به تنهایی نگه دارید، ابزارِ “دست” (Hand) را به شما می‌دهد که می‌توانید به وسیله‌ی آن، روی نقاط مختلف عکستان جا به جا شوید.

* اگر در مورد نرم افزار فوتوشاپ سوالی داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با مجله قرمز در میان گذارید. همچنین اگر این آموزش برای شما مفید بود و یا انتقادی در مورد آن داشتید، در قسمت نظرات، برای ما بنویسید.

نوشته‌ی اختصاصی مجله قرمز 

بر اساس یک فیلم آموزش مقدماتی فوتوشاپ از  امیر پور ابراهیمی– مدرس فوتوشاپ