حتی کارشناسان آداب صحیح معاشرت نیز،  گاهی دچار خطاهای رفتاری  می‌‌شوند و برخوردهای صحیحی ندارند. اما چه باید کرد؟

بهترین راه عذرخواهی ست. به هنگام بروز یک رفتار نادرست، باید عذر خواهی کنیم. از  اشتباهات خود درس بگیریم و سعی کنیم آنها را دوباره و دوباره تکرار نکنیم.

پیروی از  برخی قوانین در آداب صحیح معاشرت، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی، ایده‌ی خوبی برای داشتن رفتارهای صحیح است.

به خاطر داشته باشیم که پیروی کردن یا پیروی نکردن  از این قوانین،  به معنای از دست دادن یا ندادن دوستانمان  است.  یا به معنای پیشرفت یا عدم پیشرفت در شغل.  می توان آداب صحیح معاشرت را،  فقط با یادگیری آنچه نباید انجام دهیم،  به خوبی ییاموزیم.

  • برای داشتن آداب صحیح معاشرت چه کارهایی را نباید انجام داد؟

    آداب صحیح معاشرت در زندگی

۱ – گستاخ بودن  

متین بودن با دیگران، یکی از قوانین مهم در آداب صحیح معاشرت است. متین بودن به این نیست که مثلا در سر میز شام از بشقاب یا چنگال مربوط به آن نوع غذا، استفاده ننمایید، چرا که اغلب مردم شما را برای این اشباهات کوچک خواهند بخشید  اما برخورد های گستاخانه با افراد، چیزی است که به این آسانی ها فراموش نمیشود. مثل آبی است که  به جوی رفته و دوباره باز  نمی‌‌گردد.

متین بودن با آدمها، شامل حال همه‌ی  اقشار می‌‌شود نه فقط برخی ها.  از نگهبان ساختمان محل کار یا سکونتتان گرفته،  تا رییس تان و یا همکارانتان.  نشان دادن قدردانی خود دیگران، مثلا گارسن رستوران، یا صندوق دار یک فروشگاه خوار و بار فروشی، می‌‌تواند در ارائه‌ی خدمات این افراد به شما تاثیر گذار باشد.

برخورد خوب نداشتن با آدمها، فقط نشان دهنده‌ی کمبودهای شخصیتی است.

آداب صحیح معاشرت

۲ – دیر آمدن سر قرار

اگر از آن دسته افراد هستید که دیر آمدن سر قرار، جزء  گروه خونی شما شده است  در واقع دارید به زمان آدمهای دیگر  بی احترامی‌‌‌ می‌‌کنید.  هنگامی‌‌که با کسی قرار می‌‌گذارید و به توافق می‌‌رسید که راس یک ساعت مشخص در آنجا باشید، سر ساعت آنجا باشید.

اگر ناخواسته ، دیر کنید اشکالی ندارد،  بهتر است تماس بگیرید و شرایط را شرح دهید و زمانی که حدوداً خواهید رسید را مشخص نمایید.

۳- معرفی نکردن دیگران به هم

وقتی دو نفری را که همدیگر را نمی‌‌‌شناسند، با هم رو در رو می‌‌کنید، بایستی در ابتدا آنها را به هم معرفی نمایید. اگر نام آنها را فراموش کرده اید، خیلی مودبانه می‌‌توانید این را بیان کنید و از خودش بخواهید که خودش را معرفی نماید. سعی کنید در طول مکالمه، آنها را با نام صدا بزنید.

۴- کار کردن با موبایل در حضور دیگران

وقتی به طور حضوری با کسی ملاقات دارید، بایستی به او توجه نشان دهید. اگر یک تماس یا پیام ضروری دریافت کردید، اول عذرخواهی کنید و سپس خیلی کوتاه و سریع آن مکالمه را انجام دهید.  سعی کنید از چت کردن یا بازی کردن با موبایل‌تان  در حضور دیگران،  خودداری نمایید.

وقتی با کسی سر میز غذا هستید ، به هیچ وجه با گوشی خود چت نکنید  چرا که این  رفتاری بی ادبانه است  و شخص مقابل چندان تمایلی به غذا خوردن با شما در آینده نخواهد داشت.

۵- بی اعتنایی به دعوت دیگران

وقتی به هر نوع میهمانی یا مراسمی‌‌‌دعوت می‌‌شوید،  بایستی  هر چه سریع تر به  شخص میزبان اطلاع دهید که  آیا به آن مراسم خواهید رفت یا نه. میزبان باید تعداد میهمان‌ ها را بداند  تا برای  تهیه غذا، جا ، و سایر امکانات  بتواند برنامه ریزی نماید.

اگر در ابتدا دعوت را رد کردید و بعد متوجه شدید که می‌‌توانید به آن مراسم بروید، بهتر است دوباره با میزبان تماس بگیرید و متوجه شوید که  آیا  او  جای شما را با شخص دیگری عوض کرده یا نه.

اگر هم در ابتدا آن دعوت را قبول کردید و بعد مریض شدید، فورا با میزبان تماس بگیرید و او را در جریان قرار دهید. اینکه تمام دعوت ها را قبول کنید و ببینید کدامیک از آنها باحال تر است و تصمیم به رفتن بگیرید،   باعث می‌‌شود در آینده دعوت های زیادی را دریافت نکنید.

۶- خود شیفته بودن، خلاف آداب صحیح معاشرت است

از آداب صحیح معاشرت به دور است  که در یک مکالمه، فقط از خودتان حرف بزنید.  بهتر است به همان اندازه که از  خودتان حرف می‌‌زنید ، به طرف مقابل نیز زمان بدهید.  اگر عادت کرده‌اید که تمام یک گفتگو را فقط به خودتان اختصاص دهید، متوجه خواهیدشد  بعد از مدتی،  مردم وقتی با شما روبرو می‌‌شوند راهشان را کج می‌‌کنند و خودشان را به ندیدن می‌‌‌زنند چرا که تمایلی به صحبت کردن با شما را ندارند.

بهترین راه برای داشتن گفتگوی صحیح،  این است که از شخص مقابلتان هم بشنوید.  اگر شنونده‌ی خوبی باشید،  این شانس را خواهید داشت که افراد دوباره به سمت شما برگردند و از شما نظر خواهی کنند.

یک گفتگوی لذت بخش، دو طرفه است نه یک طرفه.

۷- رفتارهای نادرست سر میز غذا

در زمانه ای که آدمها خیلی درگیر هستند و خیلی عجله دارند، ممکن است شما هم عادت کرده باشید که تند تند غذای خود را بخورید. چنین عادتی نه تنها باعث هضم خوب غذا نمی‌‌شود  و برای سلامتی مضر است، بلکه باعث عادت دادن  شما به رفتارهای ناپسند غذا خوردن می‌‌گردد.

وقتی با دیگران غذا می‌‌‌خورید،  بایستی آداب صحیح غذا خوردن را رعایت نمایید.  اگر نحوه درست استفاده از کارد و چنگال و  سایر مخلفات غذا خوردن را نمی‌‌دانید، بهتر است آنها را  یاد بگیرید. اگر با دیگران سر یک میز هستید، با عجله غذا نخورید.  با اینکار  اشتباهاتی که خیلی آسان می‌‌شود از آن دوری کرد را نخواهید داشت.

غذایتان را خوب بجوید. با دهان پر از غذا حرف نزنید.  حتی اگر کسی در  همان لحظه که شما یک لقمه خورید از شما  سوالی بپرسد،  قطعا متوجه خواهد شد و صبر می‌‌کند تا لقمه را قورت دهید.

وقتی غذایتان را تمام کردید، بلند نشوید، چرا که بی ادبانه است وقتی دیگران نشسته‌اند، شما میز را ترک کنید.  صبر کنید تا بقیه هم  غذایشان را تمام کنند.

۸-  فراموشی در سپاسگزاری

اگر کسی به شما هدیه ای داد یا یک چیز ارزشمندی را به شما تقدیم کرد ، همیشه   قدردانی خود را به او نشان دهید.

فورا بگویید : بسیار سپاسگزارم.  وقتی به خانه رسیدید،  باز هم برایش یک پیام کوتاه بفرستید و از او تشکر کنید.  حتی اگر کمی‌‌‌ هم دیر شده باشد، باز هم ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.  سعی کنید در زودترین زمان ممکن، تشکر کنید.

ترجمه اختصاص مجله قرمز از مقاله Debby Mayne

منبع : thespruce