سیستم انژکتور چیست؟ انژکتور الکترونیکی با مکانیکی چه تفاوتی دارد؟

سیستم انژکتور سوخت چگونه کار می کند

سیستم انژکتور برای تنظیم عملکرد بهینه خودرو می باشد. برای اینکه موتور به طور بهینه و مناسبی کار کند نیاز به مقدار مناسبی از مخلوط سوخت و هوا دارد که این نیاز با توجه به نیازها متفاوت آن می باشد.

سیستم انژکتور

خودروهای بنزینی از انژکتور سوخت غیر مستقیم استفاده می کند. پمپ سوخت ، بنزین را به دریچه موتور پمپ می کند.  سپس به منیفولد ورودی تزریق می شود. برای هر سیلندر یک انژکتور جدا وجود دارد و یا ، دو یا سه انژکتور به منیفولد داخلی دارد.

در گذشته ترکیب سوخت و هوا توسط کاربراتور کنترل می شد ، وسیله ای که کاربرد خوبی نداشت. مهم ترین اشکال کاربراتورها این بود که یک کاربراتور مخلوط سوخت و هوای چهار سیلندر را کنترل می کرد و میزان برابری از آن را به هر سیلندر نمی فرستاد ؛ چون فاصله ی همه سیلندر ها از کاربراتور به یک اندازه نبود.

یک راه حل این است که از دوکاربراتور استفاده شود ؛ اما هماهنگ شدن این سیستم کاری دشوار است. در عوض امروزه بسیاری از خودرو ها با موتورهای انژکتوری عرضه می شوند که سوخت به میزان کاملا برابر تزریق می شود. خودروهایی که با این تجهیزات عرضه می شوند بسیار قدرتمند تر و بهینه تر از خودروهای کاربراتوری کار میکنند و می توانند خیلی به صرفه تر باشند همانطور که آلایندگی کمتری هم دارند.

انژکتورهای دیزلی

سیستم انژکتور سوخت در خودروهای بنزینی همواره به طور غیرمستقیم عمل می کند ، بنزین به شکل غیرمستقیم به منیفولد ورودی تزریق می شوند به جای اینکه مستقیما وارد محفظه ی سوخت شوند. این کار برای اطمینان از این است سوخت وهوا پیش از ورد به محفظه ی سوخت  به اندازه با هم ترکیب شده اند.

به هر حال ، بیشتر موتورهای دیزلی از انژکتور مستقیم استفاده می کنند ، سوخت را به شکل مستقیم به سیلندر که با هوا فشرده پر شده است وارد می کند. بقیه خودروهای دیزلی از انژکتورهای غیرمستقیم استفاده می کنند که سوخت را به یک محفظه ویژه پیش از سوختن وارد می کنند. این محفظه دارای از طریق یک مسیر باریک به سر سیلندر متصل می شود.

فقط هوا به سیلندر کشیده می شود. هوا با فشار زیاد داغ شده که باعث می شود سوخت در پایان فشرده سازی هوا به سیلندر تزریق شود.

انژکتورهای ساده

تمام انژکتورهای بنزینی مدرن از روش غیرمستقیم استفاده می کنند. یک پمپ مخصوص سوخت را که تحت فشار قرار گرفته از مخزن سوخت به ورودی موتور می فرستد. در آنجا همچنان تحت فشار به تمام سیلندر ها پخش می شود.

بسته به سیستم مخصوص ، سوخت در منیفولد ورودی یا پورت ورودی با انژکتور وارد شده و می سوزد. تقریبا شبیه نوک اسپری شلنگ کار می کند تا مطمئن شود که سوخت به صورت قطرات ریز وارد موتور می شود. سوخت با هوا در مسیر منیفولد ورودی ترکیب می شود و ترکیب سوخت وهوا وارد محفظه سوخت می شود.

برخی خودروها انژکتورهای چند نقطه ای دارند که هر سیلندر با انژکتور خود تغذیه می شود. این سیستم پیچیده تر و به تبع گران تر است. معمولااستفاده از  یک انژکتور که به تمام سیلندرها سوخت می ریزد یااستفاده از یک انژکتور برای هر دوسیلندر مرسوم است.

نحوه کار کردن انژکتور ها

انژکتور که از طریق آن سوخت به منیفولد ورودی یا سرسیلندر اسپری می شود ، دارای زاویه است تا قطرات سوخت در مسیر سرسوپاپ ها بسوزند.

انژکتورها بر اساس سیستم عملکردشان به دودسته تقسیم می شوند. نوع اول از تزریق مداوم استفاده می کند و همواره در حال کار کردن موتور سوخت را به درون موتور اسپری می کند. انژکتور همچون نازل اسپری عمل می کند تا سوخت را به قطرات ریز تقسیم کند ؛ در واقع جریان سوخت را کنترل نمی کند. میزان سوخت اسپری شده از طریق سیستم مکانیکی یا الکترونیکی کنترل می شود. درواقع مانند باز و بسته کردن یک شیر است.

نوع دیگر ، انژکتور زمان دار است تا سوخت را در ابتدای عملکرد سیلندر به ان وارد کند. همچون انژکتور مداوم میزان سوخت می تواند به صورت مکانیکی یا الکترونیکی کنترل شود.

سیستم های ابتدایی به طور مکانیکی کنترل می شدند. این انژکتورها ، انژکتور بنزینی نامیده می شوند و جریان سوخت در آنها توسط گروهی از رگلاتورهای مکانیکی کنترل می شود. این سیستم ها دارای اشکالاتی در سیستم مکانیکی پیچیده خود هستند و در پاسخ به دریچه گاز ضعیف عمل می کنند.

امروزه سیستم های مکانیکی به طور گسترده با انژکتورهای الکترونیکی جایگزین شده اند. این بیشتر به خاطر افزایش اعتماد به این سیستم ها و کاهش قیمت انهاست.

انژکتور مکانیکی

انژکتورهای مکانیکی در دهه های 1960 و 1970 توسط بسیاری از تولیدکنندگان

انژکتورهای مکانیکی در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ توسط بسیاری از تولیدکنندگان بر روی خودروهای اسپرت آنها که عملکرد فوق العاده ای داشتند استفاده می شد. یکی از انواع سیستم ها که بر روی خودروهای بریتانیایی همچون ، Triumph TR6 و  ۲۵۰۰ PI استفاده می شد Lucas PI نامیده می شد که یک انژکتور زماندار بود.

یک پمپ پرفشار که در نزدیکی مخزن سوخت قرار گرفته سوخت را با فشار زیاد به یک انباشتگر سوخت می فرستد. این انباشتگر در واقع یک مخزن کوتاه مدت است که فشار سوخت را ثابت نگه می دارد و پالس های سوختی را که از پمپ می آید به موتور می فرستد.

از انباشتگر ، سوخت از یک فیلتر کاغذی عبور می کند و وارد واحد کنترل سوخت می شود ؛ این واحد ، توزیع کننده سوخت نام دارد. این واحد از میل لنگ گرفته شده و همانطور که از نام آن مشخص است سوخت را به هر سیلندر در زمان مناسب با میزان مناسب توزیع می کند.

میزان سوخت بوسیله ی یک سوپاپ که در کنار سوخت ورودی قرار گرفته کنترل می شود. سوپاپ در زیر واحد کنترل قرار گرفته و با توجه به جریان ورودی کم و زیاد می شود ؛ مثلا به محض روشن کردن موتور میزان هوایی که به سیلندر کشیده می شود افزایش می یابد در نتیجه جریان سوخت نیز افزایش می یابد. این باعث تغییر موقعیت یک دریچه شاتل می شود که با واحد کنترل باعث افزایش سوخت وارد شده به سیلندرها می شود.

انژکتور الکترونیکی

مهم ترین تفاوت انژکتور الکترونیک با مکانیکی این است سیستم انژکتور

مهم ترین تفاوت انژکتور الکترونیک با مکانیکی این است که سیستم الکترونیکی توسط میکروپردازشگرهای پیچیده ای کنترل می شود که در واقع یک کامپیوتر مینیاتوری هستند.

این کامپیوتر توسط اطلاعاتی که از سنسورهای مختلف می آید تغذیه می شود. این اطلاعات فاکتورهایی همچون فشار هوا و دمای هوای ورودی ، دمای موتور ، موقعیت شتاب دهنده و سرعت موتور را اندازه گیری می کند. تمام این اطلاعات به سیستم الکترونیکی اجازه می دهد تا میزان سوخت را دقیق تر از سیستم معمولی مکانیکی که تنها وابسته به جریان هواست کنترل کند.

کامپیوتر اطلاعتی را که از سنسورها می آید با اطلاعات از پیش تعریف شده در آن ترکیب می کند ؛ و تلاش می کند تا میزان دقیق سوختی که باید به موتور فرستاده شود را معین کند. شپس اطلاعات را به سوپاپ های باز کننده انژکتور می فرستد تا سوخت رابه سیلندر تزریق کند. تمام این کار در کسری از ثانیه اتفاق می افتد ، واحد کنترل همواره به تغییرات موقعیت شتاب دهنده ، دما و فشار هوا پاسخ می دهد.

Bosch LJetronic یک سیستم معمولی است که در بسیار از خودروهای اروپایی به کار برده شده است. در این سیستم سوخت از مخزن با یک پمپ الکترونیکی گرفته می شود. سپس مستقیما به لوله هایی که به انژکتور می روند فرستاده می شود. سیستم بیشتر از مقدار لازم برای تزریق سوخت پمپ می کند یک چرخه جمع آوری سوخت اضافی را جمع اوری می کند و به مخزن بر می گرداند.

مدیریت موتور

برخی سیستم های ترکیبی که با نام مدیریت موتور شناخته می شوند می توانند فاکتور های بیشتر از سیستم انژکتور الکترونیکی در میزان سوخت تاثیر دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *